De kunstenaar toont zijn visie op de wereld in onder andere figuratieve schilderijen, performances (vooral wandelingen), tekeningen en sculpturen, foto’s en video’s. Als architect is hij erg geïnteresseerd in steden en stedelingen. Met een scherp oog en veel zin voor humor brengt hij in simpele, maar sprekende acties allerlei toestanden onder de aandacht. In zijn acties stelt hij de samenleving en de plaats die kunst daarin inneemt ter discussie.
De grootstad, vaak in Latijns- Amerika, vormt het indrukwekkende decor van zijn werk. Anoniem en onopvallend creëert hij zijn werk tijdens lange wandelingen doorheen de stad. Zijn kritische oeuvre is gekenmerkt door radicale en tegelijk vluchtige gebaren, vaak met een licht surrealistisch tintje. Zo liep hij in de performance Magnetic Shoes (1994) verschillende dagen met magnetische schoenen aan door Havanna, verzamelde onderweg metaalafval en bracht zo de stad in kaart. Op de biënnale van Venetië in 2001 liet hij vijf pauwen los tussen de landpaviljoenen, een ironische knipoog naar de bezoekers van de openingsceremonie.
Francis Alÿs maakt geëngageerde kunst die uitgaat van een jongensachtige naïviteit: kunst kan misschien de wereld niet redden, ze kan wel aanzetten tot nadenken.
(Bron: M HKA, Antwerpen)