Matthieu Ronsse beschilderde eind 2019 een volledige kamer van het Raveelmuseum in Machelen aan de Leie. Zijn installatie palmde werkelijk de hele ruimte in, deur, schouw en plinten incluis. Na de tentoonstelling zou het werk verdwijnen – dat was namelijk een voorwaarde om deel te nemen aan de expositie. De muurschilderingen maakten echter zo’n indruk dat het museum besloot om ze te behouden.
Tijdens het beschilderen van de kamer in het Raveelmuseum maakte Matthieu Ronsse een reeks monotypes door bladen krantenpapier op de pas beschilderde, natte muren te plaatsen en zo een deel van het beeld over te zetten op papier. Op die manier zorgde hij ervoor dat het werk zijn sporen zou nalaten en het Raveelmuseum kon verlaten. Hij gebruikte de krant van de dag waarop hij de afdrukken maakte en verankerde zo een reeks beelden in de tijd. Hij deed dit in 12 unieke stukken (ieder werk bestaat slechts in één exemplaar, en is daarom een monotype). In een later stadium bracht Ronsse nog verftoetsen aan op deze afdrukken en sommige bladen gebruikte hij zelfs om zijn verf te mengen. Het resultaat zijn 12 unieke werken, waarin we knipogen naar Rembrandt, Cézanne, Velázquez en Lucian Freud herkennen.