David Claerbout is gekend om zijn video- en fotografische installaties waarin de tijd lijkt stil te staan. Rond elk van zijn projecten maakt de kunstenaar een aantal tekeningen die hem helpen om zijn onderwerpen uit te diepen. Zo is deze originele steendruk gerelateerd aan de gelijknamige video-installatie uit 2016. Olympia (The real time disintegration into ruins of the Berlin Olympic stadium over the course of a thousand years), start 2016 legt virtueel in realtime de aftakeling vast van het olympisch stadion dat in 1936 in opdracht van Hitler voor de Zomerspelen werd gebouwd. Een monumentale projectie op twee schermen toont hoe het stadion zonder tussenkomst van de mens, slechts door de invloed van de natuur, tot ruïne verwordt. De installatie zal gedurende duizend jaar exact weergeven aan welke omstandigheden het gebouw in Berlijn is blootgesteld, door middel van klimatologische updates die in realtime gedownload worden. Dit door algoritmen gestuurd proces genereert dagelijks nieuwe beelden van veroudering en verval. Het werk bevat geen expliciete kritiek op het Derde Rijk: het is de tijd zelf die in zekere zin wraak neemt.
Voor deze originele lithografie in twee tinten werkte Claerbout samen met meester-drukker Hans Van Dijck: “Ik ervaarde David als een kunstenaar die zonder aarzelen de essentie van een originele multiple begreep: rechtstreeks creëren in het medium dat gekozen is, geen overzetting van iets wat eerder gemaakt werd, maar direct werken op een lithografische steen.”
Originele lithografie op Zerkall 270 g
Afmetingen blad: 65 x 80 cm
Afmetingen beeld: 52 x 68 cm
Gedrukt door Atelier Hans Van Dijck, Antwerpen
Oplage van 40 + 7 AP + 2 PP
Uitgave 2017