Groningen verwijst naar de solo-tentoonstelling van Raoul de Keyser, "Rondom de werkelijkheid", die in 1970 in het Groninger Museum werd georganiseerd. Uitgangspunt is een werk in situ, Voetbalhoek, waarvan een zwart-wit foto bewaard is gebleven (cf. Steven Jacobs, Raoul de Keyser - Retour 1964-2006, uitg. Ludion, 2007, p. 60). Met weglating van de vlaggestok, zijn in het gras de krijtlijnen van de hoek van een voetbaldveld te zien.
Begin jaren '70 waren tentzeilen en krijtlijnen (van sportvelden) essentiële motieven in het oeuvre van Raoul De Keyser die hem de mogelijkheid gaven de autonomie van de schilderkunst op een seriële wijze te onderzoeken, geheel en al in de geest van wat de Amerikaanse criticus Clement Greenberg als "homeless representation" bestempelde. De schilderijen die in deze periode zijn ontstaan, hebben zichzelf tot onderwerp en vormen een kantelmoment in de carrière van Raoul de Keyser. Hij nam afstand van Raveels Nieuwe Visie en dit effende het pad voor zijn later, lyrisch abstract werk waarmee hij internationaal zou doorbreken.
Originele zeefdruk op Velin BFK Rives Wit 250 g handgeschept papier.
Blad: 46 cm hoog en 50 cm breed.
Beeld: 23,5 cm hoog en 25 cm breed.
Gedrukt in 10 drukgangen door Jan Lemaire, bij Affreux Antwerpen.
Uitgave 2012.
Oplage: 25 exemplaren.
Gesigneerd en genummerd: 1-25.