Tijdens zijn doctoraatsstudie raakte historicus Brecht Deseure in de ban van een achttiende-eeuwse Antwerpenaar, genaamd Pierre Goetsbloets. Deseure had namelijk een buitengewoon manuscript ontdekt in de Koninklijke Bibliotheek te Brussel, bestaande uit niet minder dan 10 boekdelen: de Tijdsgebeurtenissen. Deze lijvige kroniek was als het ware het persoonlijke dagboek van Pierre Goetsbloets tijdens de periode van de Franse overheersing in zijn geliefde stad. Goetsbloets haatte de Fransen en hun idealen van vrijheid en gelijkheid. Hij was dan ook een man van het ancien régime en behoorde tot rijkste burgers van Antwerpen. Met lede ogen zag hij hoe de Franse revolutionairen in 1794 zijn stad binnenvielen en van de ene dag op de andere komaf maakten met zijn privileges. Iedereen was plots gelijk voor de wet. Goetsbloets was razend, maar machteloos. Daarom begon hij op een obsessieve manier alle gebeurtenissen neer te schrijven in zijn Tijdsgebeurtenissen. En vooral: hij begon ze af te beelden, aan de hand van honderden prachtige aquarellen. Die tekeningen maken zijn handschrift tot een van de belangrijkste visuele bronnen uit die periode. We zien hoe Antwerpen plots blauw-wit-rood kleurde en hoe er op de Grote Markt een ‘vrijheidsboom’ werd geplaatst; we herkennen uithoekjes van Antwerpen maar zien ook plekken die vandaag niet meer bestaan. Voor het boek Revolutie in Antwerpen koos Deseure de mooiste 130 aquarellen, die hij van commentaar voorzag. Ontdek meer over dit unieke handschrift in bovenstaande video.