Shin Hanga

Shin hanga staat voor 'nieuwe prenten' en toont harmonieus uitgebalanceerde ontwerpen, gedrukt in blokdruk op papier van hoge kwaliteit met de helderste, fijnste pigmenten en uitgebracht in kleine oplagen. In onze nieuwste publicatie gaan we dieper in op deze vroeg 20ste-eeuwse Japanse kunststroming, die westerse elementen integreerde met de oude waarden van de traditionele houtsneden. In het boek vindt u een unieke selectie uit twee Nederlandse privécollecties, het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis in Brussel en enkele uitzonderlijke stukken uit de familiecollectie van Shōzaburō Watanabe, de belangrijkste uitgever van Japanse prenten van de 20ste eeuw.

De Shin hanga beweging bloeide van ongeveer 1915 tot 1942, en hervatte op kleinere schaal na de Tweede Wereldoorlog tot in de jaren 1950 en 1960. Geïnspireerd door het Europese impressionisme introduceerden de kunstenaars de effecten van licht en de uitdrukking van individuele stemmingen, maar ze bleven strikt traditionele Japanse thema's uitbeelden: landschappen (fukeiga), mooie vrouwen (bijinga), kabuki acteurs (yakusha-e), en vogels-en-bloemen (kachō-e).
De beweging gaf een nieuwe impuls aan het gebruikelijke systeem van ukiyo-e, een samenwerking waarbij kunstenaar, houtsnijder, drukker en uitgever onderling het werk verdeelden. Shin hanga legde echter de nadruk op de rol van de uitgevers of hanmoto, zoals Watanabe, Doi, Kawaguchi & Sakai, Unsodo, Shobido en meer. Watanabe Shosaburo vreesde voor de erosie van traditionele vaardigheden en houtsnijtechnieken en kwam in 1915 met de term omdat hij shin hanga wilde scheiden van de commerciële massakunst die ukiyo-e was geweest. Hij was op unieke wijze succesvol in het promoten van shin hanga, eerst in de expatgemeenschap in Japan en, vanaf 1910, op veilingen in de Verenigde Staten, waardoor zijn kunstenaars financiële zekerheid kregen. Hij wordt algemeen beschouwd als de grondlegger van de beweging. 

De nieuwe prenten waren gericht op een Westers publiek en versterkten de aantrekkingskracht van een nostalgisch en geromantiseerd Japan. Er was geen grote markt voor shin hanga in Japan zelf. Ukiyo-e prenten werden door de Japanners beschouwd als massaproducten, in tegenstelling tot de Europese opvatting van ukiyo-e als beeldende kunst tijdens het hoogtepunt van het Japonisme. De thema's in zowel ukiyo-e (beelden van een vlietende wereld) als shin hanga overlapten elkaar en esthetisch leek het verschil oppervlakkig. Daarentegen werden shin hanga prenten veel meer als luxeproducten beschouwd en ze vergden veel meer arbeid, meer kleurendruk of individuele houtsnedes, (natuurlijke) verfstoffen en zwaarder papier. Het succes bij bewonderaars en verzamelaars vanuit Europa en de Verenigde Staten verankerden de Westerse invloed en technieken nog meer. 

De dood van Kawase in 1957, Watanabe's favoriete kunstenaar, en zijn eigen dood in 1962 luidden het begin van het einde van de Shin-hanga beweging in. Tegen die tijd hadden de sasoku hanga of creatieve prenten veel aan populariteit gewonnen, en bovendien kwam er in 1952 een einde aan de Amerikaanse bezetting van Japan wat ook een daling in de vraag naar shin hanga betekende.
Een grote fan was wijlen Steve Jobs, die in 1984 op het allereerste computerscherm van de Macintosh een afbeelding van Een vrouw die haar haar kamt (1920) liet zien, en vervolgens twee prenten van het werk van Hashigushi Goyo kocht.

Stadsgezichten met het straatleven in Tokio of de haven waren er genoeg, net als scènes uit het moderne stadsleven zoals 'Dansen in het New Carlton Hotel, Shanghai' door Yamamura Koka (1924). Deze prent wordt beschouwd als de eerste houtsneden waarop 'moderne vrouwen' of de zogenaamde moga zijn afgebeeld.

Latere prenten zouden de dagelijkse bezigheden van moderne vrouwen zeer gestileerd en op groot formaat uitbeelden, zoals ook in Backstage van Ito Shinsui (1955).

EXPO

De tentoonstelling Shin hanga loopt van 17 juni tot 11 september 2022 in het Japanmuseum Sieboldhuis in Leiden en van 14 oktober 2022 tot 15 januari 2023 in het Museum Kunst en Geschiedenis in Brussel. De belangrijkste shin hanga-kunstenaars zoals Kawase Hasui, Takahashi Shotei, Torii Kotondo, Hashiguchi Goyō, Itō Shinsui en Ohara Koson zijn er vertegenwoordigd.
Shin hanga  - De nieuwe prenten van Japan 1900-1960

Shin hanga - De nieuwe prenten van Japan 1900-1960

Chris Uhlenbeck, Jim Dwinger & Philo Ouweleen

35

more insights

see all
Een unieke blik op het Japan van de negentiende eeuw
Een unieke blik op het Japan van de negentiende eeuw
Wat is er zo bijzonder aan Il libro dell'arte van Cennino Cennini?
Wat is er zo bijzonder aan Il libro dell'arte van Cennino Cennini?
In het archief van José Vermeersch
In het archief van José Vermeersch
Het late werk van 30 beroemde kunstenaars anders bekeken
Het late werk van 30 beroemde kunstenaars anders bekeken
De Parijse Commune in beeld
De Parijse Commune in beeld