De vier kleurenetsen Isabel, Diorama, Scramble en Twenty Seventeen zijn gebaseerd op iPhone-foto’s die Tuymans gemaakt heeft tijdens het schilderen. De beelden laten een vroeg en onafgewerkt stadium zien dat meteen vervluchtigt tijdens het creatieve proces. Ook de verftoetsen die Tuymans in de marge van het schilderij aanbrengt en de randen van het doek zijn mee opgenomen in het beeld van de etsen. Het efemere speelt een essentiële rol in het oeuvre van de kunstenaar. Deze kleurenetsen behoren tot dezelfde categorie werken als zijn talloze, in tempera uitgevoerde muurschilderingen die niet meer bestaan. Ze bieden bovendien een bijzonder inzicht in Tuymans’ werkproces. Het verfrommeld stuk papier in Scramble, nog vaal in de ets, werd in het schilderij een monumentale kleurrijke prop die in schril contrast staat met de donkere achtergrond. De kanarie uit Isabel zal uiteindelijk felgeel worden, een verrassende kleur in Tuymans’ oeuvre.
Suite van 4 originele koperetsen op Hahnemühle Bright White 300 g
Afmetingen blad: 80 x 66,5 cm
Afmetingen beeld: 23,5 x 19,8 cm (Isabel), 27 x 20 cm (Diorama), 23,5 x 20 cm (Scramble) en 20,4 x 20,4 cm (Twenty Seventeen)
Gedrukt door Atelier Hans Van Dijck, Antwerpen
Oplage van 20 + 6 AP
Uitgave 2017
Luc Tuymans is geboren in Mortsel in 1958. Hij woont en werkt in Antwerpen. Zijn eerste olieverfschilderij maakt hij wanneer hij nog een tiener is. Tussen eind jaren ’70 en begin jaren ’80 studeert hij schilderkunst aan Sint-Lukas en vervolgens aan la Cambre in Brussel en aan de Antwerpse Academie. Van 1982 tot 1986 studeert hij eveneens kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit van Brussel.