Dead Skull gaat terug op een schilderij van Luc Tuymans uit 2002 dat in de National Gallery Washington D.C. hangt en geïnspireerd is op een gebeeldhouwd huldeteken van de Antwerpse renaissancekunstenaar Quentin Matsys (1466-1530), die - zo wil de legende het - uit liefde voor een meisje, het vak van smid inruilde voor dat van schilder. Reeds in de 17e eeuw werd Matsys beschouwd als de vader van de Antwerpse schilderschool en het was Cornelius Van der Geest (1555-1638), een welstellend koopman en verzamelaar, die het huldeteken, bestaande uit een schedel en een wapenschild, aan de O.L.V.-kathedraal liet aanbrengen. Het origineel maakt nu deel uit van de collectie van het MAS.
Met het oog op de aanleg van het plein vóór het MAS werd het schilderij in Washington gefotografeerd en naar een digitaal beeld omgezet. Dit laatste werd vervolgens bewerkt en met de hulp van een bijzonder computerprogramma vertaald naar een raster van 11 kleuren en 4 tegelgroottes zodat op basis van 44 variabelen de picturale mozaïek van het plein kon worden gelegd. Dead Skull is een werk in de openbare ruimte dat het MAS verbindt aan de O.L.V.-kathedraal.
De Dead Skull editie bevat een zeefdruk op Velin BFK Rives 250 grams papier en een gebonden boek (40 x 40 cm, 220 pagina's, gedrukt in duotoon) met een inleidend essay van Kate Mayne en een gedetailleerd legboek van het mozaïekplein. Het boek is louter met het oog op deze editie vervaardigd en niet in de boekhandel verkrijgbaar.