Luc Tuymans over The Rumour:
“Dit werk vindt zijn oorsprong in wat ik gezien heb tijdens een verblijf in Bretagne. We bezochten er verschillende kastelen en steeds opnieuw werd ik verrast door een klein, koepelvormig, stenen gebouw dat zich bij de ingang bevond. Met bovenaan een kleine opening, maar zonder vensters of deuren. Ik hoorde een Franse vader aan zijn zoon uitleggen dat je de oppervlakte van het landgoed van de kasteelheer kon berekenen door op een vlak de opwaartse lijnen te projecteren die vertrokken van de duivegaten.
In de 18e eeuw konden boeren uiteraard geen eigen duiven houden. Dit was het privilege van de adel. Deze aten ofwel de duiven op, of ze zetten hen in als boodschappers. Het eerste wat de boeren deden toen de Franse revolutie uitbrak, was deze duiven de nek omwringen.
Ik schilderde de ogen van de duiven op basis van een illustratie die ik vond in een boek over duivensport, een druk beoefende discipline in België. Duivenmelkers kunnen aan de manier waarop de ogen van de duiven in hun kassen zitten, de kwaliteit van de duiven herkennen. Daarom vind je in de boeken over duivensport naast de afbeelding van de duif een uitvergroting van haar ogen. Het is meteen duidelijk dat dit geen mensenogen zijn.
De kleurschakering van de ogen is spectaculair. Het donkerste oog is het eerste dat de kijker ziet. Dit werk wordt onderaan geflankeerd door een groot oranjekleurig oog en bovenaan door een donkerder en kleiner oog. De uniformiteit van het geheel wordt op die manier geweld aangedaan. Het lijkt alsof je geobserveerd wordt, op een uitvergrote, indringende manier.”