Deze zeefdruk maakte Luc Tuymans naar zijn schilderij The Nose uit 2002, een beeldvullende close-up van een mannengezicht in warme, ogenschijnlijk monochrome tinten. Hoewel de afgebeelde persoon niet echt herkenbaar is, schilderde Tuymans het portret naar een foto, die hij subtiel veranderde door van een glimlach een raadselachtige gelaatsuitdrukking te maken.
De neus is het meest karakteristieke kenmerk van het gezicht. Tuymans schilderde dit beeld kort na de terreuraanslagen van 11 september. Zelf beschreef hij de figuur als ‘min of meer christusachtig’, en voegde eraan toe dat het gezicht eventueel ook als Midden-Oosters kan worden geïnterpreteerd. Zijn belangstelling voor portretten sluit aan bij een lange traditie in de westerse figuratieve kunst. Door de manipulatie van het portret roept The Nose echter vragen op over de betrouwbaarheid van het beeld, waardoor een extra laag van complexiteit en rijkdom aan deze zeefdruk wordt toegevoegd. Portretten gelden bij uitstek als beeldende vastleggingen van individuele karakters. Door het proces van bewerking en herbewerking stelt Tuymans met The Nose deze aanname en het hele concept van individuele gelijkenis op losse schroeven.